Vi gör hårdtuggade ämnen lättsmälta och nyttiga.
 

.

Är din hjärna kapad? ...

Publicerad 2018-05-29

Tillhör du en av dom som känner att du använder telefonen för mycket? 

Omkring ca 72 procent av svenskarna har tillgång till en smart telefon, en av fem tittar på sin telefon över 50 gånger per dag och en tredjedel känner att de använder telefonen för mycket (visar en undersökning gjort av Deloitte)

Upplever du att det är svårt att stå emot impulserna av att kolla mail och gå ut på Facebook? så är det egentligen inte så konstigt.

I likhet med droger aktiveras hjärnans belöningssystem av den digitala miljön. Det visar sig att vårt omåttliga beteende av att ständigt vara inloggad påverkar oss i allra högsta grad, dock inte som droger (genom att ge några fysiska skador) men det skapar ett beroende och det kan få andra konsekvenser.
Den digitala informationen hindra oss från att ta en paus. Våra nervceller kräver vila, vi behöver mental balans annars kan vi drabbas vi av Neurologiska sjukdomar.

Vi får problem med koncentrationen då vi har svårt att stå emot olika impulser och distraktioner.
Vi får helt enkelt svårt att fokusera på en och samma sak en längre tid.
Det finns studier som visar att vår koncentrationsförmåga framför en skärm drastiskt har minskat. Vi klarar endast av att behålla fokus framför en skärm i 1 min och 15 sek, innan en impuls dyker upp. 
Ungdomar, som är uppvuxna med internet, smarttelefoner och datorer, skiftar fokus ännu oftare, efter ca 45 sek.

Vi styr inte längre oss själva, utan vi blir styrda! 

Eftersom vi lever i en digital värld måste vi börja anpassa oss efter den och ta tillbaka kontrollen. Liksom fysisk träning måste vi även regelbundet träna våra mentala förmågor.

Första steget är medvetenhet!  Vi måste börja fråga oss själva hur den nya digitaliserade världen påverka oss/mig?

  • Ifrågasätt hur du använder digital information idag? Är det ett okontrollerat sappande mellan olika kanaler kanske du ska fråga dig själv om:
  • Ligger det något annat bakom beteendet?
  • Vilka konsekvenser får det för dig och din omgivning?

Var rädd om din hjärna och hjälp den lite på traven:

  • Ta en paus från all information ibland-  här krävs planering. Planera och prioritera in tid för det
  • Öva på att stå emot frestelser och impulser- ifrågasätt dig själv varje gång du är på väg att ta upp telefonen (nu gör jag det igen, som om du tog en sup).
  • Minska ner på informationsflödet- Sålla bland informationen, vad är viktigt för dig just nu
  • Träna på att göra en sak i taget, byt medvetet fokus
  • Ge hjärnan en chans till avkoppling- låt den tänka fritt, utan krav utan impulser, skapa tid för dagdrömmar

    Läs om vår kurs i "Personlig effektivitet, självkontroll" som bland annat handlar om hur du tar kontroll över din koncentration
Slappna av och logga ut helt ibland!

Inlägg / Marie Märestad

​ÄNTLIGEN DAGS FÖR GDPR-LAGEN!

Publicerad 2018-05-22

Snart införs en ny dataskyddsförordning (GDPR) i alla EU-länder. Vi ser detta som ett positivt steg, då den nya lagen syftar till att vi ska känna oss trygga med hur olika företag hanterar våra personuppgifter. För oss på Kurshuset är det inget nytt under solen. Vi hanterar alltid våra kunders personuppgifter på ett tryggt och bra sätt. I vår integritetspolicy här nedan kan du läsa mer om vad som anses vara en personuppgift, vilka uppgifter vi samlar in och vad de faktiskt används till. Vi vill tydliggöra vårt ansvar för att skydda dina rättigheter och din integritet för att vi ska kunna erbjuda dig Kurshusets tjänster och ge dig bästa möjliga upplevelse av dem, hemsidan och när du är i kontakt med oss. Kortfattat sparar vi aldrig mer personuppgifter än vad som är nödvändigt för att du ska kunna ta del av våra utbildningar, tjänster för kompetensutveckling, nätverksträffar, medlemslogin och bli fakturerad (däribland kontaktuppgifter och företagsuppgifter). Vi ger aldrig ut uppgifter till tredje part i kommersiellt syfte. Alla uppgifter sparas säkert och aldrig längre än nödvändigt. Du äger alltid ”rätten att bli glömd” genom att kontakta oss på info@kurshuset.se och be oss plocka bort dig från våra system. 

Har du frågor är du välkommen att maila dem till oss på info@kurshuset.se.

Ta del av vår integritetspolicy här!

Sandra delar med sig av sina erfarenheter

Publicerad 2018-05-08

Sandra deltar i kurshusets åtta veckors kurs  "mindfulness i arbetet". I kursen ingår det att göra en stress/livsstilsanalys. Analysen innebär att ha två små elektroder på kroppen under tre dygn för att mäta stress och återhämtning samt kvalitén på både sömnen och den fysiska aktiviteten.

- Innan jag fick resultatet på mätningen trodde jag att min återhämtning var bra under dagtid. Jag känner mig dock nästan aldrig utvilad när jag vaknar på mornarna så jag misstänkte att kvalitén på sömnen inte var den bästa. När jag fick resultatet blev jag lite chockad. Min känsla var inte riktigt densamma som resultatet. Det visade sig att jag sover 7- 8 tim per natt men får ingen återhämtning alls under natten, säger Sandra

Ibland kan det vara svårt att tyda sina egna signaler. Vi tar oss inte den tiden. Livsstilsanalysen ger en ökad medvetenhet kring egna beteendet och mindfulness på tankar och övriga distraktioner. Det som stressar oss bli vi medvetna om.

Det är mycket som påverkar oss idag. Höga krav, för mycket jobb, oro för ekonomi/ familj osv, dessutom håller det ständiga informationsflödet hjärnan på högvarv.
Distraktioner finns överallt. Vi behöver bli medveten om när distraktionerna och impulserna dyker upp för att göra en åtgärd.
Befinner vi oss ständigt i ett ekorrehjul med för lite tid för reflektion så är det i stort sett omöjligt. 

Det är inte heller ovanligt att det behövs en olycka eller sjukdom etc för att vi ska stanna upp och reflektera över att en eventuell förändring måste göras. Vi måste tvinga till det!

Efter att Sandra fått sitt resultat av analysen har hon börjat ta sig själv på allvar.
- Jag kan idag se tydligt varför jag inte kommer ner i återhämtning ordentligt. Huvudet är fullt av "to do" trots fika- pausar och andra raster.  Jag oroar mig för saker som inte har hänt och kanske aldrig kommer att inträffa. 

Den viktigaste förändringen för Sandra:

- Att göra en sak i taget, att medvetet byta fokus från det jag gör. 
Jag ska bestämma över min tid, som även innebär mina tankar.

Se exempel ovan på hur en rapport från en analys kan se ut.

Inlägg/Marie Märestad

Stressad? Här kommer några tips på vägen...

Publicerad 2018-04-26

  • Ta dig tid för att planera och prioritera din dag 
    Skriv upp allt du ska göra, så undviker du stress av att ha allt i huvudet
  • Dela upp din arbetsdag, utför de mer avancerade arbetsuppgifterna på FM, spar det mindre avancerade till EM
  • Lägg tid på att lösa problem istället för att älta dem
    "förändra det du kan, lär dig accepterar det du inte kan förändra" är ett bra förhållningssätt
  • Gör en sak i taget, se upp för splittring (det gör bara att allting tar längre tid)
  • Våga säga nej, istället för att gå omkring och var missnöjd
  • Våga visa dina känslor. Att bli arg är inte lika farligt som att hålla inne känslorna
  • Bli medveten om dina impulser (tankar, kolla mail, sociala medier, och övriga to do saker) som tar mycket av din tid från det du gör just nu
  • Spänn av då och då
    Tänk AHA
    Axlarna- vart har du dem just nu? Dra upp dem så långt det går, släpp ner dem, helt avslappnad (andas ut)
    Hakan- käkleden är ett stressnäste. Öppna munnen lite och tappa ner hakan, helt avslappnad käke (andas ut)
    Andas- ta ett djupt och lugnt andetag, nerifrån magen, Håll andan kort, innan du sakta släpper ut luften igen

    lycka till!

Nu har vi ytterligare en kurs som är registrerad i IDO6 databas

Publicerad 2018-04-09

Nu är även vår grundkurs Bygg- SAMBA™ Systematisk ArbetsMiljö - Bättre Arbetsmiljö registrerad i ID06 kompetensdatabas. KursHuset är ackrediterad för BAS-U/P sedan tidigare.Läs mer om vår SAMBA™kurs som är grundkursen för både chefer och skyddsombud och anpassad specifik för bygg.

”http://www.kurshuset.se/bygg--samba

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

© 2014 Kurshuset i Stockholm AB. All Rights Reserved.

Kurshuset i Stockholm AB
Maria Trappgränd 5
Box 17157
104 62 Stockholm
08-727 63 69