Vi gör hårdtuggade ämnen lättsmälta och nyttiga.
 

.

✦ ✦ ✦ Så tar du hand om dig på bästa sätt

Publicerad 2018-09-26

Ny enkel metod för att minska stressen

Trots att det är enklare än någonsin att mäta stress och återhämtning så drabbas allt fler och fler av utmattning. På två år har antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökat med 73 %.Genom att få svart på vitt vad som stressar och belastar kan du göra små värdefulla förändringar.

Stress är varken positivt eller negativt.

Det är avsaknaden av återhämning under en längre tid som gör att  stressen blir skadlig.

Förbättrar din sömnkvalitet

  • Se hur många timmar du sover
  • Se hur bra återhämtning du har under natten
  • Se kvaliten på din återhämtning under sömnen

Känn dig piggare och mer fokuserad

  • Identifiera stunder av återhämtning på jobbet och fritiden
  • Lär dig hur du återhämtar dig bättre och laddar batterierna på dagarna

Ta reda på om du befinner dig i riskzonen!

Välkommen tillbaka!

Publicerad 2018-08-15

Att komma tillbaka till jobbet efter en skön semester är inte alltid så enkelt. ... 

Mailkorgen är överfull, möten skall bokas, informationsflödet ökar från alla håll och kanter, aktiviteterna för barnen är i full gång, "semesterhjärnan" hänger inte riktigt med...  

Vi har kursen för dig!

Personlig effektivitet, självkontroll! 

Du kan välja att delta i en grupp eller individuellt.
- Grupp, där du även kan du ta del av andras erfarenhet
- Individuellt, skräddarsydd till dig och din vardag

Läs mer om kursen här!

Mät stress och återhämtningsförmågan 

Enkelt att göra själv!

1. Beställ mätinstrumentet
2. Mät under tre dygn
3. Returnera mätinstrumentet i frankerat kuvert 
4. En specialist hör av sig för genomgång av analysen
5. En individuell handlingsplan tas fram
6. Uppföljning efter ca 6 mån

Mätinstrumentet ingår om du bokar kursen
Läs mer om stressanalysen här!

Mental och fysisk uppgradering

Publicerad 2018-08-06

Vårt stresssystem är inte utvecklat för dagens livsstil med hög och långvarig stress. Vi är utvecklade för ett liv på savannen, där stressen var mycket hög men kortvarig. 

Kortvarig stress är inte farligt, utan däremot nödvändligt för att vi ska fungera.

Vad är det då i dagens livsstil som skapar detta hos oss och vad kan man göra själv för att hantera långvarig stress? Hur känslig man är för stress är högst individuellt, det skiljer sig från person till person. Det är även individuellt hur vi lär oss hantera stressen i våra liv.  

Modern hjärnforskning visar att vi kan med olika metoder träna vår hjärna så den blir mer stresstålig
Fysisk träning och motion ger ofattbara effekter på stress. Liksom avslappningsövningar, meditation, qigong och yoga

Vi på KursHuset har samlat denna kombination tillsammans med föreläsningar om bland annat stress, olika beteenden, feedback och neuroledarskap under en och samma resa.

Läs mer om resan här!

SKARPT LÄGE?

Publicerad 2018-07-02

DET BÖRJAR BLI DAGS FÖR SKARPLÄGE
Vi lever i ett samhälle där allt ska effektiviseras, och det krävs att vi ska vara aktivt närvarande på alla plan i livet.

Vi ska fungera i öppna landskap medan vi skriver mejl och diskuterar nästa affärsplan i telefonen. Men tyvärr! Hjärnan förmår inte att göra två saker samtidigt med full uppmärksamhet.  Hur resultatet blir, ja det vet du redan.

Fler och fler inser att vår hjärna inte hinner med den digitala utvecklingen. Vi blir paralyserad när vi gör flera saker samtidigt!
Det börjar bli dags för en förändring. Vår kurs gör dig grymt skarp!  
läs mer om den här: Personlig effektivitet, självkontroll

CERTIFIERINGSUTBILDNING- FÖR DIG SOM UTBILDAR
Kursstart 16-17 augusti samt 31 augusti.

Du som arbetar som kompetensutvecklare eller utbildare, som HR-person eller motsvarande och har bransch- kunskap, kan nu certifiera dig hos oss. Håll Bygg-SAMBA utbildningar i egen regi eller som en internutbildning på ditt företag.
Vill du veta mer? Läs här

LATA DAGAR PÅ KURSHUSET

Snart är det dags för KursHuset att ta semester.  Vårt kontor är dock bemannat hela sommaren.
Välkommen med din bokning eller förfrågan! Boka här!

VI ÖNSKAR DIG EN RIKTIGT HÄRLIG SOMMAR MED MYCKET SOL OCH AVKOPPLING!

Är din hjärna kapad? ...

Publicerad 2018-05-29

Tillhör du en av dom som känner att du använder telefonen för mycket? 

Omkring ca 72 procent av svenskarna har tillgång till en smart telefon, en av fem tittar på sin telefon över 50 gånger per dag och en tredjedel känner att de använder telefonen för mycket (visar en undersökning gjort av Deloitte)

Upplever du att det är svårt att stå emot impulserna av att kolla mail och gå ut på Facebook? så är det egentligen inte så konstigt.

I likhet med droger aktiveras hjärnans belöningssystem av den digitala miljön. Det visar sig att vårt omåttliga beteende av att ständigt vara inloggad påverkar oss i allra högsta grad, dock inte som droger (genom att ge några fysiska skador) men det skapar ett beroende och det kan få andra konsekvenser.
Den digitala informationen hindra oss från att ta en paus. Våra nervceller kräver vila, vi behöver mental balans annars kan vi drabbas vi av Neurologiska sjukdomar.

Vi får problem med koncentrationen då vi har svårt att stå emot olika impulser och distraktioner.
Vi får helt enkelt svårt att fokusera på en och samma sak en längre tid.
Det finns studier som visar att vår koncentrationsförmåga framför en skärm drastiskt har minskat. Vi klarar endast av att behålla fokus framför en skärm i 1 min och 15 sek, innan en impuls dyker upp. 
Ungdomar, som är uppvuxna med internet, smarttelefoner och datorer, skiftar fokus ännu oftare, efter ca 45 sek.

Vi styr inte längre oss själva, utan vi blir styrda! 

Eftersom vi lever i en digital värld måste vi börja anpassa oss efter den och ta tillbaka kontrollen. Liksom fysisk träning måste vi även regelbundet träna våra mentala förmågor.

Första steget är medvetenhet!  Vi måste börja fråga oss själva hur den nya digitaliserade världen påverka oss/mig?

  • Ifrågasätt hur du använder digital information idag? Är det ett okontrollerat sappande mellan olika kanaler kanske du ska fråga dig själv om:
  • Ligger det något annat bakom beteendet?
  • Vilka konsekvenser får det för dig och din omgivning?

Var rädd om din hjärna och hjälp den lite på traven:

  • Ta en paus från all information ibland-  här krävs planering. Planera och prioritera in tid för det
  • Öva på att stå emot frestelser och impulser- ifrågasätt dig själv varje gång du är på väg att ta upp telefonen (nu gör jag det igen, som om du tog en sup).
  • Minska ner på informationsflödet- Sålla bland informationen, vad är viktigt för dig just nu
  • Träna på att göra en sak i taget, byt medvetet fokus
  • Ge hjärnan en chans till avkoppling- låt den tänka fritt, utan krav utan impulser, skapa tid för dagdrömmar

    Läs om vår kurs i "Personlig effektivitet, självkontroll" som bland annat handlar om hur du tar kontroll över din koncentration
Slappna av och logga ut helt ibland!

Inlägg / Marie Märestad

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

© 2014 Kurshuset i Stockholm AB. All Rights Reserved.

Kurshuset i Stockholm AB
Maria Trappgränd 5
Box 17157
104 62 Stockholm
08-727 63 69